Extrémně širokoúhle? Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM - recenze

14.03.2012 08:09

Uživatelé digitálních zrcadlovek mohou jásat. Konečně se dočkali ultraširokého objektivu, který umožňuje snímat s fascinující perspektivou a extrémní hloubkou ostrosti. Navíc v kvalitě, která mne nejen překvapila, ale rovnou zaskočila.

Objektiv Sigma 8-16 mm nabídne při použití s D-SLR s APS-C snímačem ekvivalentní ohniskovou vzdálenost 12-24 mm a reálný obrazový úhel 114,5° – 75,7°. Pokud byste ale u takového objektivu očekávali značně „máznuté“ okrajové oblasti, budete se muset poohlédnout po jiném.

Myslím, že nejlépe optickou kvalitu objektivu ilustrují přiložené fotografie a výřezy (fotografie na tomto webu jsou neskenované, originální najdete v časopisu ČSF 6/2011). Všimněte si nejen vynikající kresby v rohové oblasti záběru, ale i velmi kultivovaného chování optické soustavy v místech vysokých lesků na kovových sloupech a lesklém laku. Téměř žádný rozptyl ani duhování. Chromatická vada je rovněž překvapivě malá a při konverzi RAW souborů jsem použil pouze korekci modrá/žlutá s hodnotou +17, což by i v případě monofokálního objektivu bylo nezvykle málo, zatímco zde mluvíme o rozsahu 8-16 mm. A ještě jedna důležitá informace: Výřezy jsou z výstavního formátu 30 x 45 cm!

Sférické zkreslení je mírně pod očekávanou úrovní, ale v případě snímání scén s rovnými liniemi na první pohled patrné. Jak můžete vidět na fotografiích (oba záběry byly exponovány s ohniskem 8 mm), není problém sférické zkreslení odstranit v RAW konvertoru, a rozhodně jej proto nepovažuji za problém, který by mne od zakoupení objektivu odrazoval.

Konstrukce

Neznám samozřejmě klíč, podle kterého výrobce zařazuje své objektivy do různých skupin, ale v tomto případě nerozumím tomu, proč Sigma 8-16 mm nenese označení profesionální třídy EX. Nenašel jsem jedinou vlastnost, která by tomu bránila, jak po optické, tak po mechanické stránce. Objektiv je designově velmi poveden, povrchová úprava precizní, s příjemně matovanými hladkými plochami a výrazným reliéfem kroužků ostření a zoomu. Nechybí stupnice zaostřovacích vzdáleností a vypínač autofokusového systému. Objektiv je vybaven vnitřním ultrasonickým motorem typu HSM. K dispozici jsou bajonety Sigma, Nikon, Canon, Sony/Minolta a Pentax, nelze použít pro Full Frame D-SLR.

Přední optický člen je silně klenutý, jak to u extrémně širokoúhlých objektivů bývá, pevně integrovaná sluneční clona jej však chrání před poškozením. Vzhledem k přesnému tvarování je účinnost clony vynikající. Krytka objektivu je nasouvací, kovová a rovněž tak přední optický člen dokonale chrání při transportu.

Vzhledem ke konstrukci optické soustavy není objektiv vybaven závitem pro filtr, čehož jsem litoval především kvůli IR fotografii. Co však kupodivu postrádat nebudete, je filtr polarizační. Díky „kompresi“ prostoru se i tento objektiv chová podobně, jako jiné ultraširokoúhlé objektivy, tedy zobrazení barev je syté, a také obloha je zobrazena téměř tak, jakoby byl polarizační filtr použit, což je dobře patrné i na přiložených fotografiích.

Průměr objektivu je 75 mm, délka 105,7 mm a hmotnost 555 g. Optická soustava je složena z 15 čoček v 11 skupinách, a obsahuje FLD sklo, jež je vlastnostmi podobné sklu fluoritovému.

Použití objektivu

Objektiv je úhlem záběru předurčen pro snímání v malých prostorech a pro všechny náměty, u kterých lze výtvarný záměr podpořit fascinující extrémní perspektivou. Způsob zobrazení prostoru a oblohy přímo vyzývá k použití pro snímání v technice HDR. Co je však z hlediska uživatelského důležité, díky neuvěřitelně kvalitní optické soustavě s vynikající kresebností prakticky v celé obrazové ploše, skvělému přenosu kontrastu, a minimálním rozptylům, kdy je dosaženo špičkové úrovně detailkontrastu, je objektiv vhodný i pro snímky s extrémními nároky na technickou kvalitu obrazu.

Objektiv nezklame ani při snímání architektury (po odstranění sférického zkreslení), ani v krajinářské fotografii. Až nepochopitelně kvalitní kresba i v okrajových oblastech a již zmíněný skvělý detailkontrast umožní zhotovení technicky perfektních zvětšenin s prakticky neomezeným formátem, dokonce i metrové zvětšeniny krajiny s jemnou detailní kresbou budou diváka fascinovat svou technickou kvalitou. A můj tip? Vyzkoušejte tento extrémní objektiv také pro Street fotografii!

Pokud jste ještě s takto extrémním úhlem objektivu nepracovali, budete asi překvapeni, jak složité je snímat záběry na výšku již při mírném sklonění fotoaparátu k zemi. Okamžitě se totiž v záběru objeví nohy stativu, špičky bot, a pokud máte rádi dobré jídlo, tak i vaše bříško. Ještě víc než jindy tedy platí, že před expozicí byste si měli pečlivě zkontrolovat celou obrazovou plochu, abyste část obrazu nemuseli zbytečně ořezávat.

Vzhledem k profesionální kvalitě objektivu je doporučená cena Kč 17.990,- více než příznivá, navíc se v ČR prodává se 4 letou zárukou. Máte-li rádi extrémní úhel a jeho kreativní jedinečnost, fascinující perspektivu, a současně hledáte i špičkovou kvalitu obrazu, zklamáni rozhodně nebudete.

Objednávat můžete zde:

Článek použit z časopisu Československá fotografie č. 6/2011

Text a snímky Jan Karbusický