Lowepro Street & hlavně Field - recenze

18.03.2012 07:55

Rubrika Fotolegendy vám v minulém vydání ČSF představila žhavou novinku letošní sezóny (2011) v oblasti transportu fototechniky, modulární systém Lowepro S&F, tedy Street & Field. První dojem byro rozhodně velice dobrý, a to jak z hlediska parametrů, tak účelovosti celého systému. Přesto jsem cítil určité vnitřní zklamání.

Systém S&F je totiž samotnou značkou Lowepro prezentován fotografiemi i videoklipy jako systém určený pro fotoreportéry, sportovní a svatební fotografy, a mnoho jeho částí svým použitím se zdá být také celkem jednostranně zaměřeno na akční reportážní fotografii, a snímání v ulicích měst. Jako fotograf krajinář, inklinující spíše k přírodě, než k městu, jsem se tedy cítil trochu diskriminován.

 

Důvodem, přiznávám, byla především fotografická vesta S&F Technical Vest doplněná opaskem S&F Light Utility Belt. Když k nám ale dorazily první vzorky a měl jsem tak možnost si systém vyzkoušet, bylo mi jasné, kam bude směřovat má nejbližší investice. Jsem hrdý na to, že jsem fotograf, a v této fotovestě jsem si poprvé jako fotograf připadal, zatímco ve všem, co jsem kdy zkoušel, jsem si připadal spíše jako rybář nebo myslivec, a vzhledem k mému vztahu k volně žijícím zvířatům se mi obojí příčilo.

Je ovšem pravdou, že vzhled fotografa je do určité míry subjektivním pojmem i v případě Lowepro S&F systému, který při doplnění několika pouzdry vypadá vskutku impozantně. Stalo se mi to v hotelovém kasinu v Nairobi, kam jsem si zašel na cigaretu (v Nairobi vládne kuřácká prohibice a kouřit je povoleno jen na několika málo místech). Stojím si tak u popelníku, na sobě středně vybavený S&F systém, protože jsme čekali na auta, rozhlížím se. Najednou ke mně přichází dobře oblečený černoch, evidentně nějaký boss z vedení kasina, a s poněkud vyděšeným výrazem se mě ptá: „Co se děje? Hledáte tady nějakého teroristu?“ Chvilku mi trvalo, než jsem si uvědomil příčinu dotazu, ale pak jsem ho s úsměvem uklidnil, že nejsem ze zásahové jednotky, ale že jsem pouze fotograf…

Z předchozího odstavce tedy správně vyvozujete, že jsem si systém pořídil, a vypravil se s ním na expedici do Afriky. A nebyl jsem sám. Kromě mé ženy (ano, S&F Technical Vest sluší, a to velmi, i ženám) si systém na poslední chvíli pořídili i další tři účastníci expedice, takže na testování v praxi jsem rozhodně nebyl sám. Osamocen jsem nezůstal ani v nadšení, protože Lowepro S&F systém se nakonec, k mé radosti, osvědčil ve městě, ale i v africké buši.

 

S&F na cestě letadlem

Jestli na cestování něco nesnáším, tak jsou to komplikace se zavazadly. Odbavit techniku do podpalubí si asi netroufne nikdo, takže nezbývá, než doufat v toleranci personálu vůči nadměrnému palubnímu zavazadlu. Když se letí jen fotografovat, obvykle i velká fotobrašna nebo batoh projde, já ale musel řešit také přepravu poměrně velké a těžké profesionální HDV kamery. S&F systém tady triumfoval poprvé. V brašně na rameni jsem měl kameru a nějaké drobnosti, a také jeden objektiv k fotoaparátu. V ruce pouzdro s notebookem, tolerovaným jako druhé palubní zavazadlo. Zrcadlovku, další dva objektivy a filtry jsem pomocí pouzder a Toploaderu zavěsil na Light Utility Belt a Technical Vest.

Jak asi správně předpokládáte, při odbavení u přepážky velká fotobrašna jako palubní zavazadlo prošla, a že mám podobný objem i hmotnost v pouzdrech na sobě, to už nikoho nezajímalo. V letadle jsem pak jednoduše pouzdra odpojil, připnul k popruhu brašny a uložil do zavazadlového prostoru nad hlavou. Na sobě jsem si nechal  jen vestu a pás s pouzdrem Lowepro Ridge 30, které ukrývalo malý fotoaparát XZ-1, se kterým jsem dokumentoval průběh cesty. Nosné „polštářky“ na pásu se ukázaly jako skvělý způsob vylepšení ergonomie sedadla v letadle, současně pružnost a vzdušnost vesty zajistili komfort i při dlouhém letu z Istanbulu do Nairobi.

S&F na cestě po svých

Ať již při procházení nekonečných chodeb letištních terminálů, nebo na pěším safari v Národním parku Arusha, systém S&F opět plnil dokonale svou úlohu. Jak jsme se později shodli se všemi, kdo si systém pořídili a vzali sebou na expedici, velkým přínosem a úlevou je rozložení hmotnosti fotografického vybavení, díky kterému se vše transportuje mnohem pohodlněji. Při správném nastavení délky vesty pomocí posuvných ramenních pásů, a po volbě optimální délky pásu, je hmotnost techniky rozložena na obě ramena a současně i na oblast pasu.

Ramena jsou při použití S&F Technical Vest a pomocného pásu podle rozložení pouzder zatížena obvykle jen 30-50% hmotnosti celého vybavení, na každé rameno tedy připadne pouze 15-25% celkové hmotnosti techniky, zbytek zátěže přebírá oblast pasu. Při transportu techniky ve fotobatohu nese každé rameno 50% hmotnosti techniky. V případě fotobrašny musí dokonce 100% zátěže unést jen jedno rameno, což je nejen velmi únavné, ale i nepohodlné a nezdravé, protože pro vyrovnání zátěže se musí fotograf naklánět na opačnou stranu, o sklouzávání popruhu z ramene ani  nemluvně. Zátěž ramenou v případě použití S&F technical Vest je navíc rozložena díky širokým ramenním pásům na větší plochu, a ani při oblečení uživatele jen do tenkého trička se tak nezařezávají do ramen.

Při výběrů jednotlivých komponent systému jsem jako doplněk zvolil pistolovou brašnu Lowepro Toploader Pro 70 AW, do které se pohodlně vešla moje zrcadlovka s nasazeným středním teleobjektivem 50-135 mm f/2,8. Velikost Toploaderu jsem zvolil s ohledem na skutečnost, že tento objektiv patří, s výjimkou fotografování krajiny, k mým nejpoužívanějším a tedy nejčastěji nasazeným na fotoaparátu. Brašna nabídne dva způsoby nošení. Jednak přes rameno, přitom křížová pozice „na pošťáka“ se ukázala jako velmi stabilní, pohotová, a při základním osazení vesty malými pouzdry křížem vedený řemen nikde nepřekáží.

Druhou možností, kterou používám v případě osazení S&F Technical Vest více pouzdry, je přímé zavěšení brašny pomocí karabinek na kovová očka S&F Utility Belt, přitom nosný popruh brašny je možné buď celý odepnout, nebo složit do kapsy v zadní straně brašny. V obou případech je pak možné brašnu stabilizovat řemínkem kolem nohy.

Brašnu nyní používám i samostatně, když potřebuji na menší fotografování jen dva objektivy, protože na jedné boční straně je pružná kapsa na krytky, na druhé straně je standardní pásek umožňující připojení některého z Lowepro Lens Case pouzder nebo pouzder S&F systému. Rozměrově ideální pro můj 16-50 mm f/2,8, se ukázalo pouzdro S&F Slim Lens Pouch 55AW. Když nasadím 16-50 mm zoom na fotoaparát, teleobjektiv uložím do pistolové brašny, a prázdné Slim Lens pouzdro zapnu do druhé polohy víka, kdy se profil výrazně zmenší a pouzdro tak nijak nepřekáží.

 

S&F na každé cestě

Systém Lowepro S&F je cenný především svou flexibilitou pro různé příležitosti a způsoby práce, což jsme na expedici hojně využívali. Na pěší dvouhodinové safari jsme si vzali vybavení skromnější, přitom Technical Vest umožnil kromě malého pouzdra připojit klipsou například i vysílačku a dalekohled. A protože dvě hodiny v rovníkové Africe, navíc na svazích Mt. Meru, nejsou procházkou růžovým sadem, své místo na S&F Utility Belt našla samozřejmě i pouzdra na lahev s pitím (S&F Bottle Pouch). Díky použití Neoprenu jako základního materiálu pro pouzdro nám voda vydržela chladná a osvěžující téměř celou cestu. Své místo pro zavěšení našel na S&F opasku také monopod. Ocenili jsme při túře výhodu volných rukou, jaká je při transportu techniky v batohu, ale současně jsme díky S&F systému měli vše při ruce a bez problému dostupné i za chůze, přitom nám nic nesklouzávalo z ramene ani při překonávání terénních nerovností, jako by tomu bylo v případě použití fotobrašny.

Pro mě bylo velmi pozitivní zjištění, že systém je skvěle využitelný i pro outdoorové  fotografování i krajinářskou fotografii, a snižuje únavu při transportu většího množství techniky. Problém mi nečinilo ani snímání v různých, někdy velmi neobvyklých pozicích, v podřepu, v pokleku, a dokonce ani vleže. A když si potřebujete na chvíli úplně odpočinout a odlehčit zátěž, během tří vteřin je celý systém uvolněn z těla stejně, jako by tomu bylo u batohu. Stačí rozepnout jeden zip na vestě, a přezku na pásu. I s pouzdry je pak možné celo sestavu zavěsit na větev stromu, nebo položit na zem, veškerá technika přitom zůstává chráněna. Opět si vestu obléci a zapnout pás je stejně tak rychlé a snadné.

Abych ale jen nesálal nadšením, nějaké ty drobnosti by určitě použití systému S&F dále rozšířily a usnadnily. Chybělo mi například malé pouzdro s částečným vyztužením, jako má S&F Phone Case. Často jsem totiž řešil problém, kam při fotografování nebo natáčení s brýlemi, které pro sledování obrazu v hledáčku nepotřebuji, ale na přímé pozorování ano. Phone Case se bohužel použít nedá – chybí asi 8 mm délky, aby se do něj brýle vešly, a vnitřní kapsy S&F Technical Vest potřebnou tlakovou ochranu brýlím neposkytnou. Designově i účelově se k S&F systému skvěle hodí malá pouzdra řady  Lowepro Ridge , ta ale nemají kompatibilní upínací systém (tato pouzdra jsou určena především pro kompaktní fotoaparáty), a lze je tedy pouze navléci přímo na pás S&F Light Utility Belt, což je nemožné bez demontáže přezky. Možná ale nějaké „udělátko“, které by umožnilo připojení těchto šikovných a velmi kvalitních pouzder na S&F systém, někdo brzy vymyslí. Pouzdra Ridge by totiž byla při podobných příležitostech dobře využitelná třeba jako peněženka, na baterie či jiné drobnosti, ale také i na záložní profikompakt, který jsem na expedici používal poměrně často.

 

S&F v autě

V průběhu expedice jsme systém používali především při tzv. Game Drive, tedy při fotografování v buši z automobilů (vystoupit z aut kvůli fotografování je na většině míst nemožné, protože by mohlo dojít k napadení lvem nebo jinou šelmou). Speciálně upravené automobily mají zvedací střechu, a tak se obvykle fotografuje ve stoje z auta. Také v tomto případě se S&F systém perfektně osvědčil. Nebylo totiž nutné se kvůli každé výměně objektivu, těla fotoaparátu nebo paměťové karty soukat zpět, do „přízemí“ auta, kde byly uloženy brašny a batohy s technikou. Stačilo sáhnout k pasu do příslušného pouzdra, a přitom zůstat stát a pozorovat dění v okolí. Velmi často přitom přišlo vhod skvělé pouzdro S&F Lens Exchange 200AW, protože právě různé teleobjektivy bylo nutné při fotografování zvířat měnit nejčastěji. Geniálně vyřešené pouzdro tuto výměnu ve stoje i v chůzi zcela bezpečně a rychle, což bylo i vzhledem k vysoké prašnosti buše zvláště důležité.

Pokud se rozhodnete pro modulární systém Lowepro S&F, začněte se základní sestavou, tedy s vestou a opaskem, pracujete-li s teleobjektivy, pak neváhejte s S&F Exchange Lens, hodit se určitě bude Phone Case a Slim Lens Pouch 55 AW. Až začnete systém používat, postupně přijdete na to, jaká další pouzdra doplnit, zda Quick Flex Pouch na blesk, Filter Pouch na systém filtrů Lee, nebo Utility Bag na druhé tělo D-SLR. Rozhodně ale doporučuji podívat se také na výběr pouzder Lowepro Lens Case pro objektivy, které poskytnou skvělou ochranu, a jsou se systémem S&F plně kompatibilní. Nasazení hned pěti systémů Lowepro S&F v náročných a stále se měnících podmínkách africké expedice se nám jednoznačně osvědčilo, a systém proto mohu vřele doporučit nejen pro město, ale i do přírody a pro náročné outdoorové fotografování.

 

 

Článek použit z časopisu Československá fotografie č. 4/2011

 

                                                                                                                      Text: Jan Karbusický