Pentax K-5 - zkušenosti, poznatky a vychytávky profesionálního fotografa Honzy Karbusického

11.06.2012 14:39

Když v minulém roce došlo ke sloučení Pentaxu a společnosti Ricoh, mnozí nad ním lámali hůl a předpovídali postupný úpadek k produkci obyčejných kompaktních fotoaparátů. Kola dějin se však pootočila, a Pentax dává najevo, že oblast digitálních zrcadlovek neopouští, a naopak jsou zde jasné signály o směřování k produkci skutečně profesionální fototechniky. Pentax sice nechrlí každých šest měsíců novou zrcadlovku, ale jeho přístroje díky nadčasovému řešení nestárnou. Příkladem je model Pentax K-5.

Uživatelé fotoaparátů značky Pentax dostávají do rukou fotoaparáty, které vždy integrují řešení, která nenajdete u jiných značek, řešení, která jsou následována a napodobována až po mnoha měsících. Jedná se o řešení nadčasová, inovátorská, a vycházející ze skutečných potřeb fotografů. Předběhnout dobu se Pentaxu daří, a tak nemusí každou chvíli uvádět na trh nový model. Také Pentax K-5 obsahuje celou řadu technických řešení a funkcí, které jej udržují na špici v nabídce profesionálních digitálních zrcadlovek, přestože je na trhu téměř dva roky.

Jak už tomu bývá, cena fotoaparátů postupně po uvedení na trh klesá, a protože se model Pentax K-5 drží v prodeji delší dobu, je pokles ceny velmi výrazný. V současné době se cena těla pohybuje kolem 20.000,-, což je vzhledem k vlastnostem a profesionální třídě fotoaparátu cena, kterou lze označit jako "za hubičku", nyní navíc probíhá akce Cashback, takže je možné cenu dále snížit. Není tedy od věci si nejdůležitější vlastnosti této zrcadlovky připomenout.

Pentax K-5 má všechny vlastnosti typické pro profesionální zrcadlovku. Pevná, odolná kovová konstrukce chrání vnitřní mechanické i elektronické části přístroje. Odlitek šasí odolává deformacím při namáhání a eliminuje tak nepřesnost usazení digitálního snímače, takže nedochází ke změně zaostřovací roviny – vlastnost důležitá pro práci s minimálním rozsahem pole hloubky ostrosti. Ergonomicky dokonale tvarovaná rukojeť a protiskluzová úprava zajišťuje pevné a bezpečné držené i v případě mokrých rukou. Že s mokrýma rukama nefotografujete? Položte sami sobě otázku, proč? Protože nevidíte tu kouzelnou atmosféru fotografií pořízených například v dešti, nebo prostě proto, že svůj současný fotoaparát nemůžete do deště používat? Pentax K-5 s deštěm rozhodně problém nemá. Při současném použití objektivů Pentax SDM nebo objektivů nesoucích označení WR můžete s touto zrcadlovkou fotografovat v prachu, v dešti, dokonce i v lijáku, ve sprše, zkrátka kdekoliv, protože přístroj je plně vytěsněn proti stříkající vodě, stejně chráněny jsou i objektivy. V dešti tak stačí mít nasazenou sluneční clonu, abyste neměli kapky na přední čočce objektivu, a nic nebrání vzniku skvělých, atmosférou nabitých fotografií.

V případě použití ultraširokoúhlého objektivu nemá obvykle sluneční clona tak velký přesah, aby chránila přední čočku před deště, v takovém případě vřele doporučuji použít ochranný filtr B+W s MRC nano vrstvami, po kterých kapky deště sjedou jako po másle a filtr zůstává čistý a suchý. Možnost fotografovat za všech povětrnostních podmínek je velmi osvobozující, a dokonale vytěsněné zrcadlovky patří k důležitým vlastnostem profesionální třídy fotoaparátů.

 

 

U těchto obrázků je rapidně snížena kvalita. Originální fotografie naleznete v časopisu ČS Fotografie č. 11/2012

Intuitivní ovládání

Zrcadlovky Pentax jsou od počátku digitální éry konstruovány s nesrovnatelně přátelským ovládáním, které je jednoduché, a především logické, a po základním nastavení funkcí u nového přístroje budete muset do menu vstupovat opravdu jen výjimečně. Vše, co při fotografování opravdu potřebujete, je totiž dostupné přímo z těla fotoaparátu, rozmístění ovladačů je řešeno tak, že si je prsty samy najdou. Skoro mi připadá, že konstrukce D-SLR Pentax se místo designéra ujal praxí protřelí profesionální fotograf, který dobře věděl, co je při práci důležité.

 

K velmi užitečným vlastnostem Pentaxu K-5 je osvědčený způsob ovládání základních expozičních hodnot dvěma kolečky, přitom přední je v blízkosti spouště a v takovém úhlu, že si nelámete ukazováček, a současně je možné si zvyknout a kolečko ovládat prostředníčkem, přitom ukazováček zůstává na spoušti přístroje a jste tak stále připraveni stisknout spoušť. Zadní kolečko ovládané palcem se nachází opět na optimálním, ergonomicky smysluplném místě. Z hlediska uživatelského je důležité, že kolečkům je možné přiřadit ovládání funkcí tak, jak to tomu kterému fotografovi vyhovuje v různých režimech snímání. Svůj fotoaparát mám nastaven např. tak, že zadní kolečko v řežimu Av slouží k nastavení hodnoty clonového čísla, zatímco přední kolečko přímo volí hodnoty expoziční korekce. V režimu Manual opět zadní kolečko volí clonu, přední expoziční čas závěrky, v režimu Tv zadní kolečko slouží pro nastavení expozičního času, přední opět k nastavení expoziční korekce. Takto je možné přiřadit funkce podle vlastních potřeb všem režimům snímání. Skvěle je řešen i režim Program.

Z Programu do Předvoleb

Tento režim jsem sice v jeho základním nastavení nikdy nepoužil, ale přesto na něj někdy fotoaparát přepínám. Ovládací kolečka mám totiž nastavena tak, že vpředu je nastavení expozičního času, vzadu clonového čísla. Po aktivaci režimu Program stačí pohnout zadním kolečkem, a přístroj je automaticky nastaven do režimu předvolby clony, stačí zvolit potřebnou hodnotu. V okamžiku, kdy chci přejít na tvůrčí práci s delšími expozičními časy, stačí předním kolečkem nastavit potřebný čas, přístroj přitom automaticky přejde do režimu Tv, tedy předvolby času. Pohyb zadního kolečka jej přepne zpět do režimu AV. A tak stále dokola, je to naprosto dokonalá flexibilita při snímání. Přemýšlíte, jak se dostat zpět do režimu Program? Inu, protento účel je zde dnes již legendární zelené tlačítko, zavedené u zrcadlovek Pentax již v době končící výroby kinofilmových zrcadlovek. Stačí tlačítko stisknout, a jste zpět v plném režimu Program. Stačí pak pootočit zadním kolečkem a .... Ale to již víte. Vskutku geniální.

U tohoto obrázku je rapidně snížena kvalita. Originální fotografie naleznete v časopisu ČS Fotografie č. 11/2012

Hlavním smyslem zeleného tlačítka, alespoň v mé fotografické praxi, je rychlé nastavení výchozích expozičních hodnot v manuálním režimu. Zelenému tlačítku je totiž možné rovněž přiřadit způsob, jakým nastaví výchozí hodnoty. U mého fotoaparátu mám zelené tlačítko nastaveno tak, že po jeho stisku automaticky přiřadí korektní expoziční čas k aktuálně zvolenému clonovému číslu. Není tedy nutné zběsile točit kolečkem podle údajů expozimetru, kdy často točíte na opačnou stranu, a nalezení vyvážení expozimetru je tak zdlouhavé. Zvolíte režim M, nastavíte pracovní clonu, stisknete zelené tlačítko a máte okamžitě nastaven správný expoziční čas, který je samozřejmě dále možné předním ovládacím kolečkem změnit podle potřeby nebo záměru.

Pentax K-5 si uchoval všechny nejlepší vlastnosti zavedené u předchozích modelů, a tak u něj rozhodně neplatí, že krok vpřed je skokem vzad, jak tomu u některých přístrojů bývá. Z mého pohledu je to například možnost snímání v RAW formátu přímo bez konverze, tedy ve standardu Adobe DNG. Tento formát je nejen dosud nepřekonaným z hlediska množství digitalizovaných odstínů, ale je především celosvětovým standardem, a je tedy kompatibilní i se staršími verzemi RAW konvertorů. Soubory RAW DNG z fotoaparátu Pentax K-5 bez problému otevřete a zpracujete i v nejstarším Adobe Lightroom konvertoru, nebo prehistorickém Photoshopu, zatímco tzv. firemní RAW formáty jsou neustále měněny podle modelu fotoaparátu, takže jste při koupi novějšího fotoaparátu nuceni koupit také uprade na software, aniž byste jej k něčemu jinému potřebovali.

Měnit není třeba ani návyky spojené s mechanickým ovládáním přístroje, většina ovladačů zůstává na svém, v minulosti dobře zvoleném místě, což se naštěstí týká i aktivace vizuální kontroly hloubky ostrosti, jež je zcela logicky umístěna těsně vedle tlačítka spouště. Evoluce přinesla u Pentaxu K-5 výrazný skok v kvalitě obrazu díky dynamickému rozsahu přesahující dynamický rozsah i černobílých filmů, rozlišení 16 Mpix umožní zhotovení skutečně velkých výstavních fotografií, nechybí možnost záznamu Full HD videa 1920x1080/25. Budete-li se chtít alespoň přiblížit kvalitě a vlastnostem modelu Pentax K-5 u jiné značky, budete muset sáhnout 2x - 3x hlouběji do kapsy, což není zanedbatelný rozdíl. Rozdíl, za který pořídíte minimálně 2 kvalitní výměnné objektivy.

 

 

 

                                                                                                                  Autor: Honza Karbusický

 

 

Jen co Pentax K-5 spatřil světlo světa, toužila jsem po něm. Dlouhou dobu, nčž se mi konečně dostal do rukou. Pentax K-5 mne na první pohled zaujal svým hranatějším tvarem, který lahodí oku, je to přecejen příjemná změna. Jako milovnice detailů jsem si nemohla nevšimnout slušivých úchytů na popruh, které jsou doplněny kůží, vypadá to opravdu moc dobře. Navíc kvůli stabilitě nejsou úchyty na popruh z boku fotoaparátu přesně proti sobě, nýbrž jeden z úchytů, ten vlevo, je posunut na přední stranu fotoaparátu. Elegantní Kápětka krásně padne do ruky a jak to tak u Pentaxu bývá, je vybavena logickým a snadným ovládáním.

Vždy, když mám v ruce nový fotoaparát, nějakou dobu si zvykám, než jsem schopná pořídit slušné snímky. U K-5 bylo sžívání velice rychlé. První, co jsem vyzkoušela byl dynamický rozsah, který se pyšní číslem 15. Pro srovnání, Pentax K-20 má dynamický rozsah s číslem 9,5. Ostré slunce, jež skrze záclony svítilo do pokoje na koberec mi nahrálo na smeč. Bylo to snad poprvé, co mi ostré slunce bylo při fotografování vhod. Ihned jsem si vyzkoušela kompezaci stínů na tu nejvyšší úroveň tedy silnou. Výsledek mne rozhodně nenechal chladnou. Fotografovo srdce se rozbušilo, žádné přepaly! Vše do detailu vykresleno, jak záclona, skrze kterou pálilo polední slunce, tak koberec, na nějž dopadalo. Tak tomu říkám zvládnutí světel a stínů. A pánům v Japonsku tleskám. Jakožto reportážní a svatební fotografka si nemohu vybírat počasí  a horní slunce často na fotografiích tropí neplechu, nyní bude fotografování díky velkému dynamickému rozsahu podstatně snažší.

Vedle reportážní fotografie a fotografie lidí se též intenzivně věnuji fotografii kulinářské, kde mi Pentax obecně poskytuje perfektní zázemí, co se obrazu týče. Zvládání kontrastů, celková brilance obrazu, lesky tam, kde mají být. To vše je u kulinářské fotografie velmi důležité. Navíc se značka Pentax díky speciálním SMC vrstvám na objektivech může pyšnit dokonalou prostorovostí snímků. Jídlo je krásně plastické, vykreslené do posledního detailu.

Pentax K-5 oplývá mnohými novými funkcemi a vychytávkami, do jejichž tajů je tak krásné pronikat. Milovníci této značky si rozhodně přijdou na své, a budou mile překvapeni. Já K-5 už nedám z ruky...

                                                                                                                        Autorka: Soňa Karbusická ( dříve "Canonistka" )

 

 

Článek použit z časopisu Československá fotografie č. 11/2012