UV a PROTECTOR

15.03.2012 07:35

Chcete-li spolehlivě snížit kvalitu obrazu libovolného objektivu, a to jak z hlediska ostrosti tak zvláště z hlediska brilance a detailkontrastu, mám pro vás skvělou radu. Kupte s a výhodnou cenu levný neznačkový UV filtr jako ochranu objektivu.

 

Setkávám se s tímto problémem poměrně často. Fotograf si našetří na špičkový profesionální objektiv s cenou v řádu desítek tisíc. Z celkem pochopitelných důvodů se o něj bojí, a to především o jeho přední optický člen. Aby se nezaprášil, nepoškrábal, neumastil… Tradiční ochranou bývá UV filtr. Je bezbarvý, a dá se sehnat neznačkový za pár stokorun. Sláva, ochrana drahého objektivu je vyřešena! Málokdo si ovšem uvědomí, že také v optice platí beze zbytku dobře srozumitelné pravidlo: Řetěz je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek.

 

Máte-li objektiv se všemi nej, vybavený asférickými a plovoucími členy, jsou zušlechtěny špičkovými antireflexními vrstvami, v okamžiku nasazení levného neznačkového filtru spadne obrazová kvalita o několik řádů dolů. Rozlišovací schopnost nezušlechtěného skla se pohybuje kolem 50 čar/mm. A takové rozlišení nabídne i objektiv s rozlišením třeba 200 čar/mm ve chvíli, kdy na něj takový filtr našroubujete.

Podobně tomu bude s tak důležitým parametrem, jakým je přenos kontrastu, který má zásadní vliv na tzv. detailkontrast, tedy zobrazení nejjemnější kresby s dostatečným tonálním rozdělením, jež odpovídá reálné scéně. U nezušlechtěného skla dochází k rozptylu světla ze světlých detailů do oblasti detailů tmavých. Další paseku pak nepáchají odrazy od plochy skla, která není opatřena antireflexními vrstvami, a to zvláště u digitálních zrcadlovek, kde se přidají ještě odrazy světla od digitálního čipu, a je zcela jedno, že jste si našetřili na nový, již pro D-SLR upravený model objektivu.

Pokud jste učinili takový výhodný nákup v domnění, že když je UV filtr bezbarvý, tak stačí i ten nejlevnější, vloudila se zkrátka chybička. Stačí se na fotoaparát s nasazeným levným UV filtrem na objektivu podívat zepředu, zatímco za sebou (nebo na sobě) budete mít něco světlého. Je pravděpodobné, že přes odlesk na filtru jen stěží uvidíte čočky objektivu, případně lamely clony, jako je tomu v případě, že se do objektivu díváte bez filtru. Uvědomili jste si někdy, že ten odlesk, tedy odražené světlo, je právě tím světlem, o které je váš snímek ochuzen, protože odražené světlo je zkrátka to, které neprojde objektivem na film nebo digitální čip?

Šetřit na filtrech, jež používáte jako trvale nasazenou ochranu objektivu, se proto rozhodně nevyplatí, protože pak je zcela zbytečná investice do drahého objektivu, jehož kvality přijdou na zmar. Jaké jsou tedy možnosti? Zásadně vybírejte z filtrů opatřených oboustranně vícenásobnými antireflexními vrstvami, a pokud pracujete s digitálním fotoaparátem, tak se orientujte na modely optimalizované právě pro digitální čipy. Podle ceny vašeho objektivu a pravděpodobnosti jeho poškození pak volte tvrdost použitého skla.

 

UV filtry

Použití UV filtrů jako ochrany objektivu se opravdu vžilo, a tato zvyklost pochází především z doby, kdy na trhu ještě nebyly speciální Protectory. UV filtr zadržuje s větší či menší mírou (podle označení) okrajovou oblast UV záření na hranici viditelného světla. Zatímco zrakem UV záření prakticky nevidíme, filmové materiály i digitální čipy jsou na tuto vlnovou délku ještě citlivé.

Vliv UV záření na vzhled fotografie je v běžných podmínkách minimální a je patrný především u velkých vodních ploch a ve vyšších horských polohách. Projevuje se snížením kontrastu obrazu (vzniká nepatrný závoj) a výraznějším modráním vzdálených oblastí scény. Toto modrání se na fotografiích projeví výrazně především proto, že získá čistě azurový nádech, zatímco přirozené modrání dálek vlivem vzdušné vlhkosti je více modré. Oproti modrým odstínům je čistě azurová barva velmi málo kresebná, a tak vzdálené oblasti scény ztrácí kresbu a jsou ploché, nevýrazné.

Všechny uvedené nepříznivé vlivy UV filtr obvykle odstraní, aniž by nějak ovlivnil viditelnou část spektra. Pokud při vlastní srovnávací ukázce nevidíte na fotografiích žádný rozdíl, je to buď tím, že ve chvíli expozice byla UV radiace na velmi nízké úrovni, nebo máte objektiv obsahující nějakou čočku z optického plastu, která UV záření nepropustí stejně, jako UV filtr (z optického plastu se vyrábí u levnějších objektivů sférické optické členy). Také optické sklo částečně UV záření zachycuje, a tak objektivy s 12 a více čočkami obvykle použití UV filtru nepotřebují. Rozhodně ne toho běžného, byť kvalitního, protože ten nemá tak strmou křivku trasmitance.

Jiným šálkem kávy jsou UV filtry HOYA Pro 1 Digital a také HOYA HD s označením L41, jež pohlcují UV záření až do vlnové délky 410nm, což je již oblast na hranici viditelného světla. Jsou to jediné filtry, jejichž účinek je při silné UV radiaci již vidět i pouhým okem. Filtry HOYA Pro 1 Digital jsou navíc opatřeny vícenásobnými antireflexními vrstvami DMC, které jsou svou účinností optimalizovány pro použití s digitálními snímači.

 

Filtry Protector

Jak již název napovídá, tyto filtry jsou přímo určeny pro ochranu před poškrábáním. Přece jen je lépe vyměnit poškrábaný filtr, než podstoupit finančně náročnou výměnu čočky objektivu, která je navíc u každého objektivu tou čočkou největší, a tedy i nejdražší. Filtry typu Protector jsou zcela čiré, bez jakéhokoliv optického nebo transmitančního vlivu na obraz, a z hlediska požadavků na jejich kvalitu platí bez výjimky vše, co bylo uvedeno v případě UV filtrů. Pokud máte na výběr, je z hlediska účinnosti lépe volit UV filtry, než Protector.

Protector si pořiďte v případě, kdy občas experimentujete právě se snímky v UV       části spektra, nebo v případě, že bezpečně víte o osazení objektivu čočkou z optického plastu. Rozhodujícím faktorem může být samozřejmě také finanční stránka- Protector je přece jen o něco levnější, než UV filtr stejné kvality, a bude tedy volbou i v případě, kdy vás případný vliv UV radiace nijak netrápí. Filtry Protector jsou vhodnou ochranou proti poškrábání přední čočky objektivu při častém čištění, ale také při fotografování v prašném prostředí, zvláště pak na poušti, kde jemný křemičitý prach umí velmi rychle opískovat antireflexní vrstvy.

 

HD fitry – extrémní ochrana

Pro nejnáročnější uživatele a extrémní podmínky vyvinula HOYA speciální řadu filtrů s označením HD, u které je pro výrobu použito speciální chemicky tvrzené sklo s extrémní propustností, které oproti výše uvedeným filtrům nabízí navíc ochranu předního optického členu i před velmi silným a tvrdým nárazem. Sklo použité u filtrů HOYA HD je 4x tvrdší a pevnější, než standardně používané, je odolné proti poškrábání, a 8 násobné antireflexní vrstvy mají díky krycí vrstvě odolnost proti vodě i mastnotě, a jejich čištění je velmi snadné a rychlé.

Transparence filtru je až neuvěřitelná, a snad i proto musely být tyto filtry upraveny pro odolnost vůči mastnotě. Vezmete-li např. filtr HD Protector do ruky a podržíte jej před očima, nevidíte vůbec nic. Tedy vidíte, ale jen obroučku. Sklo v ní jakoby neexistovalo, a tak neodoláte pokušení přítomnost skla prstem ověřit, což má za následek při větším přitlačení vznik otisku palce. Stačí ale jednou přejet mikrovláknem Rodenstock/Linos, a sklo opět zmizí.

Oproti modelům Pro 1 Digital mají filtry HOYA HD v průměru o 25% vyšší cenu, ale vzhledem k extrémní ochraně, kterou poskytují přední čočce objektivu, je to stále cena více než přijatelná, zvláště ve srovnání s cenou kvalitních objektivů vyšší a profesionální třídy. Filtry typu HD jsou k dispozici jako UV filtry, Protector a také cirkulárně polarizační filtry. Filtry HOYA HD jsou osazeny ve velmi tenké obroučce a jsou použitelné i pro extrémně širokoúhlé objektivy, k dispozici je přitom i přední závit.

 

Filtry k ničemu

Všechna ta úžasná a dokonalá optická a ještě k tomu tvrzená skla a mnohonásobné antireflexní vrstvy jsou ovšem zcela zbytečným luxusem, pokud se o ně nebudete starat. Sebelepší filtr, pokud je upatlaný a zaprášený, působí destruktivně na obraz stejně, jako filtr levný. Zvláště otisky prstů nebo kalný závoj vznikající i při krátkém pobytu v zakouřeném prostředí, způsobí výraznou ztrátu obrysové ostrosti i brilance obrazu. Po každé akci proto nezapomeňte filtr vyčistit, a to nejlépe pravým mikrovláknem Linos/Rodenstock (v Číně se opravdu mikrovlákna nevyrábí). Zvláště zatvrzelé nečistoty odstraňte kapkou čistící kapaliny vsáknutou do mikrovlákna. Asi jediná opravdu skvrny nezanechávající, léty mé praxe ověřená a bezpečná pro antireflexní vrstvy, jak kapalina Kinetronics Lens Cleaning.

A ještě jedna důležitá rada. Snažte se vždy používat co nejméně filtrů současně. Přestože UV a Protector jsou filtry, které jsou v podstatě předurčeny pro trvalé nasazení na objektivu, neberte to slovo trvalé až tak doslova. Máte-li nasazen Protector nebo UV filtr, a chcete použít třeba Polarizér, tak rozhodně nejprve Protector sundejte a polarizační filtr našroubujte přímo na objektiv. Nejen s ohledem na možnou vinětami. Zvláště u silnějších teleobjektivů mohou totiž dvě za sebou umístěná planparalelní skla způsobit nepatrné zdvojení obrazu, které se projeví snížením obrysové ostrosti. Sice až u velkých zvětšenin, ale předem nikdy nevíte, jaký osud vaší fotografii čeká.

 

 

 

Článek použit z časopisu Československá fotografie č. 02/2010-2011

 

                                                                     Text a originální snímky: Jan Karbusický